måndag, november 28, 2011

Marknadshelg i Olofsfors

Vissa marknader är lite mer speciella än andra. Inte nödvändigtvis av anledningen att man säljer bättre där, även om det alltid är ett plus. Det kan vara att den är väldigt bra anordnad, har ett väl uttänkt urval av utställare eller är i en mysig miljö.
Julmarknaden i Olofsfors har jag bara stått på i två år, i helgen och året innan, men den tillhör den kategorin marknader. Den som känns lite speciell. Sen kanske det beror på att jag har en svaghet för Olofsfors bruk som besöksmål och miljö. Vem faller inte för en bruksmiljö som man har lyckats hålla levande och anpassa efter nuet med ateljéer, hantverksbutiker, byggnadsvård såväl som moderna arrangemang.
Jag var nöjd efter förra årets marknad och i år var det ännu bättre! Mer folk och mer av allting. Sen är det ju i regel så att det går alltid bättre på en marknad när man varit med där några år och besökarna känner igen dig.
Bredvid mig stod Anja Thelander. Vi hade bestämt att ha bord bredvid varandra för att kunna hjälpa varandra med avlösningar. Toabesök, mat och kanske kunna kika sig omkring lite snabbt är ju alltid trevligt. Och jag har knappast något emot att få titta på hennes fina glassmycken.
This weekend I was at the christmas fair at Olofsfors bruk about 50km south of Umeå. It is always a nice fair to be at (well, it is only my second year there but...) and it was even better this year. I love the place there, with a lot of crafters and artists that have their studios there and both work and sell their art there.

Inga kommentarer: