tisdag, november 08, 2011

Jobba hemifrån

Att jobba hemifrån är en lyx, en utmaning och ibland ett elände. Jag har just nu mitt liv upplagt på ett sånt sätt att jag jobbar hemma mycket om dagarna, med undantag av helger eller någon av dagarna i veckan då jag får åka in till stan för att jobba på ett "riktigt jobb".
Det är onekligen bekvämt att inte ha några resvägar, annat än att kliva upp ur sängen och gå och sätta sig i soffan eller ställa sig vid köksbordet. Men ibland funderar jag på om det inte är enklare om man har en resväg och måste ta sig ut ur hemmet.
Hur lär man sig själv att det man gör är ett riktigt jobb även om det görs hemma? Och hur uppfattar ens omgivning det när du ibland själv har svårt att se det som ett riktigt arbete. Och vad är egentligen ett riktigt arbete?
Det kräver disciplin och fokus, vilket ibland finns och ibland inte. Att göra det som är arbete istället för att fixa med disken eller städa (vilket jag egentligen aldrig är sugen på om jag inte har nåt som är ännu tråkigare att göra). Att få in bra rutiner som att sätta igång att jobba på morgonen och inte fastna vid datorn. Att inte ta på sig allt för mycket småärenden och uppdrag som tar bort den värdefulla dagtiden. Saker som man vanligtvis inte reflekterar över vilken tid de tar, såsom att handla mat, fara på banken, laga mat, dammsuga och så vidare. Och att hitta en bra arbetsordning och prioritera vad som behövs göras först, istället för att bara ta itu med de arbeten som är roliga.
Vissa dagar är jag effektivare, vissa inte. Men så är det kanske vare sig man jobbar hemma eller borta?

Inga kommentarer: