måndag, april 01, 2013

En solig söndag

En solig söndag som igår kan man ägna sig åt många olika saker. Själv drabbades jag av en plötslig längtan att sticka sjal, så hastigt och lustigt lades maskor upp och en Holden shawlette påbörjades. Den innehåller sisådär 100v slätstickning innan det är dags för att börja med spetsmönstret. Men med idogt arbete hann jag dit innan jag höll på att somna över stickningen igår kväll. Tror jag börjar äntligen vänja mig vid konceptet att storhelger faktiskt betyder att man är ledig istället för att de innebär ett arbetstillfälle.
Trevlig omväxling att sticka spetsmönster. Har gjort det förut men tillhör inte mina vardagsstickningar så skönt med något där hjärnan får jobba lite mer. 

Var för övrigt även på stickkafé, som jag höll i på jobbet på Västerbottens museum. Hade med mig bland annat ett gäng gamla nummer av svenska Hemslöjd och dess norska motsvarighet Husflid. Den är lite annorlunda än sin svenska syster men jag gillar den. Har lite mer beskrivningar och den visar hantverk som skiljer sig ganska mycket från det svenska så det är alltid trevligt med omväxling.
Har ännu ett stickkafé på Västerbottens museum söndag 14 april, då kommer jag att berätta lite om att sticka efter engelska mönster och varför man inte behöver vara rädd inför den utmaningen.

A sunny sunday like yesterday you can do a lot of things. The day began with me getting a sudden urge to knit lace and begin my Holden shawlette. So I casted on and began. It has about 100 rows of stockinette before the lace begins but I was determined to get to the first row before I got to go to bed. I almost fell asleep over my knitting last night, but I made it!

Inga kommentarer: