onsdag, april 10, 2013

Boktips

Jag är väldigt dålig på att köpa stickböcker. En anledning har varit att jag är snål. En annan att det är väldigt sällan jag hittar böcker jag tycker är värda att köpa. Det är kanske ett eller två mönster som är riktigt intressanta och resten tycker jag inte om. Jag tycker bättre om att plocka små saker här och där och sätta ihop. Eller så köper jag mönster online där jag kan köpa bara precis det mönster jag tycker om.
Men nog har några böcker hittat till min bokhylla ändå. Knitting on the edge av Nicky Epstein är en som jag gång på gång återkommer till och bläddrar i.
Som titeln säger handlar den om stickade kanter, i hundratal. På längden, bredden, uppifrån eller nedifrån. Instruktioner på små detaljer som man sedan kan plocka in i vad man vill, en tröja, sjal, mössa eller kanske bara göra för sig själv. Precis som jag vill ha det.

I usually don´t buy many knitting books. The books I look at often has only one or two patterns I am interested in so therefor I buy my patterns one by one online or design them myself. But some books have found their way into my home and Knitting on the edge by Nicky Epstein is one favourite.
As the title says it is about knitted edges, hundreds of them. Knitted in every way and direction imagined possible. Small instructions on details you can take and put on a sweater, shawl, hat or something else. Just the way I want it.

Inga kommentarer: