torsdag, april 25, 2013

Häxpuffarnas förbannelse

Igår började jag provsticka hexipuffs. Eller det började som provstickning och slutade som mani. För fastän klockan var sen och jag höll på att somna där i soffan så nog skulle jag börja på en till. Och en till.
Hexipuffs är små stickade sexkanter som man fyller med lite vadd innan de stickas ihop. De kan sen sammanfogas till filtar, kuddar, dynor eller vad man vill. Och de visade sig vara otroligt roliga att sticka, små, smidiga och tar nästan inget garn alls! Mina har jag stickat av småsnuttar av mina handfärgade sockgarner och stickor 3.00mm. För vem har hjärta att slänga smånystan i fina färger? Jag vägde en av mina puffar igår kväll och med fyllning vägde den 2gram!
Mönster på hexipuffs går att köpa på Ravelry, under Beekeepers quilt, där de har satts samman till ett puffigt täcke.

Hexipuffs are dangerous and addictive! I started just trying to knit one yesterday evening and suddenly I couldn´t stop. Even though I was so tired I almost fell asleep I couldn´t help knit another one. I used the pattern for Beekeepers quilt that can be found on Ravelry, som leftover sock yarns and needles 3.00mm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag började - men stickade dem singel. Tænkte jag ville ha ett lätt täcke. Men jag vet inte - kanske dem ska vara dubbla i alla fall? Och sen kom jag inget vidare! Men kul är de.

Lillemor Elfgren sa...

Ja vet inte säkert vad det ska bli av mina heller. Men det är skönt att bara göra utan mål ibland!