torsdag, februari 28, 2013

Trä pärlor på garn

Just nu stickar jag en del med pärlor. Det var ett tag sen sist och måste säga att jag glömt hur roligt det är. Det är ju inte helt fel att förgylla det stickade med lite glittrande pärlor, och de gör sig bättre i stickningen än undangömda i min pärllåda.
 Jag gör så här när jag trär pärlor på garn. Den här metoden gör att det går bra att trä pärlor på ganska tjocka garner. För att göra det behöver du en nål som går att trä genom pärlorna och en någorlunda stark sytråd.
 Trä nålen med ca 20cm av tråden och knyt ihop så du får en ögla.
Trä garnänden genom trådöglan. Trä gärna en ganska lång bit av garnet igenom, det gör det enklare. Sedan kan du trä pärlorna på nålen och sedan dra de via sytråden ner på garnet. Ibland kan det krävas lite lätt våld om pärlorna har små hål. Kom ihåg att försöka räkna igenom hur många pärlor du kommer behöva, det sparar besväret att behöva klippa av, trä på fler pärlor och fästa fler trådar sen!

I had almost forgot how fun it is to knit with beads but about a week ago I found one of my boxes with beads and decided my knitting was a better place for them then the box. This is how I do when I get them on the yarn.

Inga kommentarer: