fredag, februari 22, 2013

Att sticka med fyrkantiga stickor

Fyrkantiga stickor? Hur stickar man med dem? Och vad ska det vara bra för?
Att jag får frågor om det är kanske inte så konstigt eftersom jag säljer Kollage yarns fyrkantiga stickor. Så jag tänkte svara på några av de vanligaste frågorna.

Fyrkantiga stickor? Finns det?
- Ja det finns! Kollage yarns var det första företaget som lanserade fyrkantiga stickor men idag finns det en rad olika fabrikat.

Hur stickar man med dem?
- Precis som vanligt. De är runda i topparna där du plockar maskor det är bara över där du greppar stickan den är fyrkantig.

Vad är skillnaden?
- Fyrkantiga stickor togs fram som ett mer ergonomiskt alternativ, inte minst för de som har problem med händerna. Många tycker att de ligger skönare i handen och i vissa fall också att man stickar lite fastare med dem.

Ska jag ha en mjuk eller fast kabel på rundstickan?
- Det är svårt för mig att säga, det är en personlig smaksak. Den mjuka är väldigt mjuk och följsam medan den fastare är något följsammare än en traditionell rundsticka. Skillnaden är att båda knorrar sig mindre än många andra rundstickor.


När jag först bestämde mig för att börja sälja fyrkantiga stickor i min webbutik var en av de stora orsakerna att det fanns nästan ingen annan hade fyrkantiga stickor till försäljning i Sverige.
När man väljer stickor så är det en smaksak. Dels kan olika stickor lämpa sig olika bra för olika typer av garn och sticktekniker, sedan är det personligt tycke och smak. Jag kan glatt erkänna att jag är otrogen mot mitt eget märke med jämna mellanrum och stickar såväl med fyrkantiga som runda, metall som trä eller bambu. Allt beroende på vad jag stickar för stunden.

Inga kommentarer: