tisdag, januari 29, 2013

Sticka kiltumme del 2

Kvällarna den här veckan har inte räckt till, men nu kommer äntligen del två om att sticka kiltumme!
Så är du då uppe där du ska börja sticka på kilen. Jag tycker det är lämpligt med ökning varannat varv, och då ökar man en maska i varje sida.

Ökningar går att göra på en mängd olika sätt, och varje sätt har sina för- och nackdelar och ser olika ut. När jag stickar kiltummar föredrar jag att plocka upp i maskbågen från varvet under. Lite klurigt första gångerna men det gör att du får en ökning där det inte blir något hål.
När ökningarna är färdiga är det dags att sticka in en lös tråd, den möjliggör att du sen kan plocka upp maskorna mitt i stickningen och få det hål som behövs för tummen. Jag brukar alltid välja ett garn i avvikande färg då blir det lättare att se sen när jag ska plocka upp maskorna.
När grunden till pulsvärmaren så är stickad är det dags att plocka upp maskorna för tummen. Lika många både upp och nere.
När man stickar tummar är det så gott som oundvikligt att det blir hål i sidan på tummen. Jag har lärt mig att acceptera det och glatt sy igen dem när jag fäster trådarna. Men för att göra de lite mindre tar jag alltid upp maskor i sidorna när jag plockar upp för tummen. Två maskor i varje sida. De vrider jag också sen när jag stickar. Och förutom att få mindre hål i sidorna bidrar de också till att ge tummen lite extra vidd.
Sedan är det bara att fördela maskorna jämt över stickorna, och sticka tummen, vare sig den ska vara öppen eller sluten.

The second part about how to knit a thumb gusset.

Inga kommentarer: