söndag, januari 20, 2013

Snabb som laser

För något år sedan var det en då femårig liten herre som stolt berättade att han minsann var "snabb som laser" och sedan ville att jag skulle stå och se hur snabbt han kunde springa. Och går det då att låta bli att snällt stå och se på?
 Igår försökte jag fota mig själv när jag spinner med hjälp av den lilla fjärrkontroll jag har till kameran och kom fram till att det var svårare än jag trodde. Men kom så på lösningen. Det är ju för att jag och spinnrocken är snabb som laser! Inte lätt att fånga något som ständigt snurrar, trampar och rör sig fram och tillbaka!
På bilderna spinner jag alpacka med långdrag. Har en massa svensk alpacka i lager jag håller på att arbeta mig igenom. Spinner just nu tvåtrådigt i 50-g härvor. Spinner ullen med långdrag otvättad och okardad, den är så pass fin så det är möjligt.Men nog är det smuts i ullen, blir alldeles svart om fingrarna efter bara ett litet tag.
Men efter att ha spunnit massor av samma färg ledsnade jag så igår. Och eftersom färggrytorna ändå stod på spisen åkte den återstående av den ljusbruna alpackaullen tillsammans med lite vit alpacka i en gryta med färg och resultatet blev en riktigt trevlig grönblandning. Tror jag ska plocka fram lite brunt och sedan kardblanda och spinna ett melerat garn i skogsfärger.

A couple of years ago a 5-year old proudly told me how he was "as fast as laser" and then wanted me to stand and watch how fast he could run. Which I of course did.
Yesterday I got the idea to try and photograph myself while I was spinning. Which was harder then I thought. Can the reason be that me and my spinningwheel also is as fast as laser? With all that spinning around, treadling and arms flying in all directions it´s not easy to get caught in a photo.
I am currently spinning alpaca with longdraw. And since I am so lucky that I have gotten a lot of swedish alpaca fibers I can now even try to dye some. So yesterday some brown and white alpaca got to take a long bath in a pot together with green dye. I am hoping to blend it with some brown to create a forest-like yarn.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ser så roligt ut att spinna skulle verkligen vilja göra det. Ja du jag behöver hjälp med tummen för jag har suttit ett par gånger nu o försökt o det blir bara fel. Har gjort sådan tumme innan men inte med möster. Så har du nåpgot så jag kan fortsätta för de är så roliga så är jag mycket tacksam. Ha det bra kram Beijan
Nu ska jag beställa hjärtanen också.
beijan.johansson@gmail.com