måndag, april 30, 2012

Victoria har anlänt

I lördags kunde jag äntligen hämta den, min nya spinnrock! En liten nätt Louet Victoria, hopfällbar och så liten att den ser ut som en leksak.
 Jag är helnöjd med min S10dt, men har på sistone börjat känna behov av en andrarock. S10:an är fantastisk och allsidig, men inte den flexiblaste om man som jag åker runt och uppvisningsspinner lite här och där och vill kunna ta spinnrocken med sig. Och Victoria är gjord just som reserock, hopfällbar och packas ner i en väska som bara är aningen större än min datorväska.
Den är även teknisk annorlunda. S10 är spoldriven och har vingbroms, medan Victoria är vingdriven och har spolbroms. Och lämpar sig därför bättre för att spinna riktigt tunt då den bland annat inte har lika hårt indrag som S10.
Så nu sitter jag och spinner för fullt och experimenterar med mitt nya verktyg! Har hunnit bli ett hekto kedjetvinnat, lite myskoxe och lite jak.

Saturday a new companion arrived in our home, a Louet Victoria! I am very satisfied with my S10dt but have been starting to feel the need for a wheel more adapted to spin really thin and that is portable. So now I am sitting here spinning and experimenting on it. So far 100g of navajoplied glittery merino, some yak and some musk ox.

Inga kommentarer: