lördag, april 14, 2012

Fredag den trettonde

ja stämmer det verkligen med fredag den trettonde eller inte? Upptäckte ju nämligen att det var igår, på den sagda fredagen, som jag började långresan.
Dagen började tidigt, tidigt med att åka till Umeå flygplats. Ställde mig snällt i kön för att börja checka in då jag fick meddelandet att flyget var inställt! Kvällen före hade det varit en väldig dimma vilket gjorde att de inte hade några flygplan.
Till en början verkade det som om vi inte skulle komma iväg förrän nästa dag, lördag men som tur är löste sig det. Väntetid, bara 3 timmar.

Kan säga efter att ha sett arlanda, köpenhamns flygplats och flygplatsen i Hamburg så är Umeå flygplats inte det roligaste stället att fördriva tre timmar på.

Vilken tur att det finns resestickningar! Mina specialinköpta bambustickor för just den här resan fungerar utmärkt och ingen har tagit dem ifrån mig hittills. Min dator och kamera däremot ska röntgas vid varje tillfälle som ges verkar det som.

Efter ytterligare en försening och taxiresa från flygplats direkt till Völkerkunde museum, Hamburgs etnografiska museum, var vi då framme för att medverka i invigningen av Die Sami Tage, de samiska dagarna. JÖrgen Stenberg som också åker med jojkade och jag pratade med deras museipedagoger och förberedde lite inför idag då jag ska hålla i sameinspirerade slöjdaktiviteter med barn. Om nån är nyfiken så ligger en film ute på Västerbottens museums facebooksida.

För att fira invigningen hade museet caterat in en svensk snittbuffe. Intressant att se tolkningen av svensk mat. Sill, potatis, renköttsrullar och kavring, det är jag med på. Kanelbullar likaså. Det intressanta var beslutet att göra snittar av fläskpannkaka och servera med lingonsylt. Men allt funkar!
Måste säga att jag gillar Hamburg. Det är lite som att åka en och en halv månad fram i tiden, här nere är det så grönt och det finns massor med spännande träd som blommar. Hemma är det ju snö fortfarande!
För att inte tala om byggnaderna. Hamburg var visst relativt förskonat under andra världskrigets bombningar vilket gör att det finns många gamla byggnader kvar. Jag bor på ett hotell i stadsdelen Rothenbaum där det fullkomligt kryllar av äldre mycket pampiga byggnader.

For the moment I am in Hamburg on a work trip for my work at the county museum of Västerbotten. I am participating in a n event callled Die Sami Tage, the sami days, at the ethnograpic museum. So I will have a drop-in workshop for children with sami inspired crafts, do some lasso throwing and tell the visitors about the sami culture, Umeå and our county museum. And hopefully I will be able to document som of the textile parts of their exhibitions as well.

Inga kommentarer: