onsdag, april 25, 2012

Arvegods

Kom att tänka på det idag hur lika det är, när man börjar skaffa de första hantverksredskapen och när man flyttar hemifrån. Man får lite från en välmenande omgivning, sådant som föräldrarna inte längre behöver men som ändå blivit kvar i något skåp. Något litet arvegods slinker med. Nåt köps begagnat och kanske nåt köps nytt för att komplettera upp. Sedan allt eftersom så får det bästa stanna kvar medan de där lite sämre redskapen allt eftersom ersätts.
Jag har hunnit köpt på mig en hel del redskap. Men de första var sånt jag fick. En korg med 10 nystan garn och strumpstickor som jag sedan använde i över 10 år. Den första egna vävstolen byggde pappa åt mig och min syster. Den har nu efter att varit nedplockad i närmare 10 år fått nytt liv i form av ved. Den andra vävstolen är den jag använder nu, inköpt begagnad men i perfekt skick. Helt nya redskap har också tillkommit, symaskin, spinnrock, otaliga saxar och småtillbehör. Men en hel del gammalt har fått stanna, både inköpt begagnat och arvegods. Saxen på bilden, som just nu åtföljer mig i vävstolen är ett sånt arvegods. Den var min mormors kökssax som till slut lyckades hamna hos mig. Kanske inte den allra vassaste saxen, jag har de som är bättre, men alldeles lagom för vävningen och den ligger så skönt i handen, med sitt alldeles lämpligt nötta röda plasthandtag. Buying your first craft tools and equipment is a bit like when you moved away from home. Or at least it has been for me. You get some things from friendly people around you. Some things you find in your parents cupboards, that kind of things that just have been left there because they are prefectly fine even though they don´t need them for the moment. Some thins are bought used and then you complete it with buying what is left new. A pair of scissors may not be what is normally looked at as a heirloom tool, but why not? Also plastic tools are finding their way into the museums, into history and into our memories. This is one of my heirloom tools I have left, that haven´t been replaced with something more functional. These scissors were my grandmother´s kitchen scissors, she had them for as long as I can remember. Somehow their current place are at my studio. For the moment I use it as my weaving scissors. It may not be as sharp as some other I own, but it is sharp enough. And it is som smooth and nice to hold in my hand, with its red, worn down plastic handle.

Inga kommentarer: