söndag, augusti 04, 2013

Med doft av diesel

 Har haft en dieseldoftande dag i Vännfors. Deltog återigen på hembygdsdrag med drag. Vännäsbygdens hembygdsdag där traktorpulling med veterantraktorer är dagens dragplåster och höjdpunkt. Och måste säga att nog finns det plats i hjärtat för gamla traktorer och redskap. Och kanske inte minst för den gamla, stora, gula väghyveln som var med även i år. Kan det bero på att min mormor hade en gul plastväghyvel jag lekte med i den sandlåda som bestod av ett blåmålat traktordäck som fanns hos mormor och morfar.
 Jag satt och uppvisningsspann och hade med mig av mina produkter för försäljning. Som väl var inne i ett tält, det hann bli riktigt varmt innan dagen var slut.
Som tältgrannar hade jag linföreningen, även de i spinnartagen. Lite av deras skräp i form av linblånor råkade följa med mig hem, det ska bli inslag i kommande garner.
De satte även upp ett klädsträck med linnehanddukar som fick fladdra i vinden. Somrigare blir det inte!

Today I participated in a local day where tractor pulling with old tractors was the main thing, but there was also some space for handicrafts and local food. I spun and sold my products. Next to me was the local flax association, also spinning and showing linnen products.

Inga kommentarer: