söndag, juni 09, 2013

Helgens spinnträff i Brån

Vad händer när man trycker in 15 spinnerskor från stora delar av Sverige och ända från Österbotten tillsammans i en lokal i Brån? Jo det blir underbart roligt! Redan fredag kväll hämtade jag upp den första deltagaren som kom med färjan över Bottenviken och sen var det full fart till klockan tre idag. Det enda tråkiga är att den förkylning sambon gått med i veckan givetvis drabbade mig med start fredag eftermiddag, vilket gjorde det tråkigare för min del.
 Nybörjare som vid sitt första möte med en spinnrock blev totalt fast och gjorde otroligt väl ifrån sig! Det verkar löna sig att studera filmer på youtube.
 Barbro, som bland annat har bloggen Hillevis trådar, berättade om hur man kammar ull och äntligen har jag kommit igång med de ullkammar jag köpte förra sommaren. Jag ångrar att jag inte försökt mer med de tidigare, ger helt nya möjligheter till blandningar och fiberprepareringar.
 Vi provade alla att spinna bouclé med lokal mohair. Har spunnit mycket boucle förut men inte så mycket med mohair och var verkligen roligt att se vilka perfekta öglor det blev. Och färgglädjen i allas små härvor!
OCh jag funderar på vad de andra egentligen tyckte om min ateljé och allt som finns kring huset. Bakom en husknut finns nämligen ett mindre ullberg från grannfåren. Och så här lyckliga blir spinnerskor när de upptäcker en ullhög stor nog att bbada i.

Så nu återstår bara frågan när vi kan ha nästa träff. Misstänker att det blir fler!

1 kommentar:

Sirpa Kärki sa...

Men kul! Och trist med förkylningen. Roligt att några håller traditionen vid liv.