söndag, maj 12, 2013

Art yarn flyer

 Ett nytt tillbehör till min S10 har äntligen anlänt till mig, nämligen deras nya art yarn flyer. En vinge som är specialbyggd för att kunna spinna mycket tjocka garner och mycket texturerade garner. Så fort jag såg att en sådan skulle börja tillverkas passade jag på att beställa en från Forsbacka ull, och nu i helgen flyttade den äntligen hem till mig.

 Så hur fungerar den då? Alldeles utmärkt! Brutal till sitt utseende kanhända, den är inte tillverkad för att vara vacker men däremot mycket funktionell. Jag har spunnit samma typer av garner (boucléer och kärnspunna garner) på min bulky flyer och tillhörande spolar och det fungerar, men med mycket mer arbete då det fastnar i krokar och ibland är för tjockt så jag måste stanna och hjälpa garnet att dras in. Jag har nu hunnit att spinna flera hekton i olika tekniker och inte en enda gång har det fastnat hittills. Så måste börja spinna betydligt tjockare tror jag! Så jag kan absolut rekommendera den nya vingen.
Så nu frossar jag i kärnspunna garner och boucléer. Vad sägs om det här kärnspunna i merino silke, handfärgade finullslockar, tencel och angelina?

Finally this weekend my art yarn flyer for my Louet S10 arrived. And since then I have been spinning bouclé and corespinning and not encountered one single problem so far. I don´t count that my stash of already finished singles is empty as a problem.
It looks brutal, and isn´t built for beauty but is as functional as it looks. So far, several 100g spun on it, I haven´t encountered anything getting stuck or tangled. So I really recommend it!

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Så läckra garner! Jag är dock mest glad över att ha hittat igen din blogg, den försvann i en datorolycka (läs ominstallation där jag glömde kopiera mina länkar ;)

Lillemor Elfgren sa...

Hallå Ellinor, ja det var länge sedan jag såg till dig här!