fredag, oktober 12, 2012

Stoppa strumpor

Det var min mormor som lärde mig stoppa strumpor när jag var liten. givetvis kan mamma det också men av nån anledning blev det mormor som visade mig. Kommer inte ihåg varför men troligen var det under någon av de perioder då hon bodde hos oss efter att ha opererat sina fötter, och vad kan man då bättre använda tiden till än att lära en vetgirig 12-åring stoppa strumpor?
Jag var väl kanske inte genomsnittlig som vid den åldern uttryckte en önskan om att få lära mig. Objekten för mina övningar då var pappas stora, grå handstickade sockar. Prydligt stoppade med akrylgarn i flera färger, minst 2 per strumpa. Man tager vad man haver och lite färg är väl aldrig fel?
 Steg 1 för att stoppa en strumpa är givetvis att ha en strumpa med ett hål i. Är hålet allt för stort eller strumpan/socken allt för sliten kan det vara värt att överväga att istället ta upp maskor längs skaftet, klippa av och sticka en ny fot istället. Men det är en annan historia. Bäst är givetvis att vara ute i god tid innan det har nötts hål. Då kan man fylla i de slitna maskorna med garn och nål, så får du maskstygn som har precis samma struktur som strumpan.
Men är det väl ett hål så behöver man först garn och en stoppnål. Bäst är om du varit förutseende och sparat lite av garnet som blev över när strumpan stickades (om den nu är handstickad) eller så gör man som mig när jag var liten och tar första bästa nystan man tycker är snyggt.
Fäst tråden med några stygn och sy runt hålet. Se till att gå igenom och fästa upp alla maskor där garnet gått av så att de inte kan smita vidare. På så sätt förhindrar du att det går sönder mer och skapar en stabilare kant att jobba runt sen när du gör följande steg.
 Steg 2, nu ska hålet fyllas och du ska nu väva! Det är nu det är bra att ha en stoppsvamp, även om det fungerar att använda handen också. Den är till för att hålla ut strumpan så att du inte drar åt för hårt och krymper ner hålet.
Sy från kant till kant jämnt så du får trådar jämnt fördelade över hela hålet.
Steg 3, andra vägen. Nu ska du trä trådar åt andra vägen och väva in dem. Varannan ovanpå och varannan under. Börja på ena sidan och jobba dig metodiskt över hålet så du skapar en jämn yta. Det är lättare sagt än gjort ibland, jag kan glatt erkänna att jag oftast går tillbaka när jag stoppat hela och syr/väver ett par gånger tvärsöver för att vara säker på att fylla igen alla hålrum.
Fäst tråden ordentligt, och fortsätta att bära dina strumpor tills nästa hål uppstår!

I think i was about 12 when I learned how to mend socks. My grandmother stayed at us for periods of times after she hade surgery on her feet and probably it was during one of these periods she taught me. The first objects for my mending skills were my dad´s large grey socks he uses in his rubber boots. Enthusiasticly mended with acrylic yarn in several colors. But as long as you learn and find it satisfying, does the material really always matter?

3 kommentarer:

mamma sa...

Jag måste nog gå en kurs hos dej, eller ännu bättre lämna trasiga strumpor till dej. Jag brukade lämna dom till min mamma

Lillemor Elfgren sa...

Men mamma då! Vad gick fel? Du borde väl kunna det, det trodde ju jag!

Lillemor Elfgren sa...

Ja och det gäller ju trots allt inte bara strumpor utan går att använda till lagningar i stickat överhuvudtaget.