fredag, november 20, 2009

Besök på Wålstedts ullspinneri

Som jag skrev i förra inlägget, tidiga morgnar och långa dagar!
Klockan 8 torsdag morgon befann vi oss då utanför Dala Floda vid Wålstedts ullspinneri. Om jag inte visste det inte hade jag kunnat gissa att en mindre ullindustri gömde sig i det här huset!
Överallt fanns det ull och saker som gick i ullens tecken. De här burkarna stod bakom disken i butiken. Väldigt frestande för en färgälskare som mig. Kanske dags att plocka fram knappburkarna så de blir mer synliga?
Närbild från maskinen som spinner Vålberggarn. Det var verkligen en fantastisk maskin där de matade in färgad ull för hand och blandade olika färger och nyanser. Sedan kardade och spann maskinen underbara melerade garner, lite ojämna med en riktig handspunnen känsla. Kunde inte motstå garnet så två härvor har fått följa med mig hem, ska eventuellt bli ett par vantar.

Inga kommentarer: