torsdag, september 06, 2012

Första älgen

Årets första älg för jaktlaget och min första älg någonsin blev den kalv jag så äntligen sköt på måndag morgon! Pappa, som jagar på andra marker i år, var visserligen värre och sköt en oxe redan vid halv sex på måndag morgon, men han har ju vanan inne.
Satt på en liten myr mitt i skogen när jag hörde ett brak och ko med två kalvar kom ut kanske 15m från tornet. Sköt på den första kalven som fortsatte fram i språnget kanske 5m innan den föll medan kon med den andra kalven tvärvände och återvände den vägen de kom.
Sedan återstod att vänta. På att hundförarna skulle gå klart området och att hjälp skulle komma för att bistå mig att ta ur den. Har provat att ta ur lite innan också men kände mig lite osäker så då är det ju onödigt att börja på egen hand.
Det tog 6 år tills den första älgen föll, men nu ska det väl inte ta lika lång tid tills det blir dags för nästa.
Har hunnit se ytterligare några älgar under veckan men utan att det blivit läge. Ingalill har däremot också skjutit en kalv.
Idag har det dock varit lugnt. Såg en myra som kröp på det torn i kraftledningen där jag satt. Och blåsten har hindrat mig från att höra någonting alls. Men, imorgon är en ny jaktdag!

Finally it was my turn! I shot my first moose on monday morning, fine little calf. A while after 9 a cow with two calves came halfrunning past my tower and one of them stayed with me. It took me 6 years of hunting, but hopefully it won´t take as long for the next one.

1 kommentar:

Unknown sa...

Grattis till kalven. Nu är det bara att fortsätta lägga ner dom. Här får vi vänta tills mitten på oktober. Lycka till o se till att klå gubbarna. Kram Beijan