fredag, oktober 21, 2011

Angående ullhämtarväder

Jag bestämmer härmed att det finns något som heter ullhämtarväder! Det slår nämligen aldrig fel...
Jag har tidigare skrivit om ullhämtarresor, och deras gemensamma nämnare, dåligt väder, snöstorm, blixthalka och ullsäckar som tappats på E4an. Och givetvis var det ingen skillnad igår.
Glad i hågen gav jag mig ut med bilen strax före sextiden för att bege mig upp till Stina i Rödåbäck och hennes får. Som jag med min förvirrade hjärna fått för mig var Klövsjö fastän jag mycket väl visste det var Åsen. Men det är en liten detalj i sammanhanget.
Hade en vägbeskrivning, som jag givetvis inte följde riktigt korrekt men hamnade trots en liten extra krok ändå på rätt gård. Lyckades även konstatera att jag har världshistoriens sämsta helljus. Nån som vill ge mig extralysen i julklapp?
Men, när jag kliver ur bilen, då blåser det storm. Vilket det inte hade gjort när jag klev in i bilen 2mil bort. Men, det är sånt som händer.
Fick hälsa på såväl jättetama och fina får och Stinas båda ankor och givetvis ägna mig åt fårfotografering. Sedan var det dags att lasta in ull.
När vi närmar oss dörren, vad är det för väder? Jo, snöblandat regn och orkanvindar!
Tryckte bilen full med ull och så skyndade vi oss båda att söka skydd. Fick krypköra hela vägen hem. Som tur är räckte bensinen i alla fall(hade inte tankat, gissa vilken lampa som började lysa när jag hade kört halvvägs dit?)
När jag kom hem och körde in på parkeringen, då slutade det regna. Marken hemma var alldeles torr. Börjar tro att jag har ett ytterst lokalt litet stormmoln som bara uppenbarar sig ovanför mig när jag ska frakta ull. Men idag är jag i varmt och torrt förvar inne och ska sätta mig i köket och sortera ull.

Somehow, the weather always gets bad when I am going somewhere to get wool. It rains, snowstorms that aren´t predicted for days yet come way too early, there is snow, wind, rain and ice.
Yesterday was no exception. I was going to get some wool from some Åsen sheep about 25kilometers from home. Started out with a driving description that I didn´t follow exactly but I found my way to the right farm anyway.
When I came there and stepped out of the car the wind was blowing like a storm. It hadn´t done that at home! But, I got to see her sheep, her ducks and take some photos.
But, when we should start loading the car, that was when the storm broke loose. Rain mixed with snow, wind and really chilly! As fast as we could we filled my car with wool.
Driving home, well it didn´t go fast. My headlights aren´t as good as I wish I discovered. But when i finally drove in to the driving lot the rain stopped. The ground was dry. I am starting to think that I have a very loal storm cloud over my car that only appears when I am going somewhere to get wool.

Inga kommentarer: