lördag, september 24, 2011

Mer Väv 11

Mycket är på gång just nu, stickar, spinner, tvättar garn och förbereder för färgning om vartannat. Kommer ihåg att jag ska fota med jämna mellanrum, men jämt när det blivit för mörkt för att ta bra bilder. Så istället bjuder jag på mer bilder från Väv 11 i Borås, och återkommer nästa vecka med lite nyfärgade garner istället. Bland annat blir det Mango då!
Textila fågelholkar i Selvedge magazines monter. En av de mest spännande textila tidskrifter jag någonsin sett, väldigt annorlunda än alla andra och med sin alldeles egna stil! Ett nummer inhandlades givetvis.
Många var de ställen där vävstolar utrustade med dragrustningar och pådragna damastvävar visades. Fick äntligen möjlighet att verkligen studera och begripa mig på hur damastvävning fungerar. Lusten att prova någon dag är stor, dock avskräcker kostnaden för vävstolen mig lite. Men kanske jag halkar på ett bra erbjudande någon gång i framtiden.
Undrar förresten om det finns några som spontanköper vävstolar på Vävmässan? Bara sådär utan att ha tänkt sig det i förväg? För de är då inga billiga saker att köpa...
Jag var inte ensam som var norrifrån. Svensk ullberedning från Skellefteå, som tagit över en del av Morjärvs maskinpark, var där och visade upp sina tjänster. Sålde även äkta kardborrar och beskrivningar på hur man kan förvandla dessa kardborrar till små ruggugglor. Frestelsen var mycket stor men det var en av få saker jag lyckades stå emot att köpa.

Inga kommentarer: