fredag, juli 15, 2011

Bandväv och kaniner

Omväxling förnöjer, även när det är i liten skala och bara vardagliga ting. Igår var en sådan dag, som egentligen inte var särskilt dramatisk men ändå innehöll allt möjligt utöver det vanliga. Från frigolit och får på vägen när jag skulle till jobbet på morgonen till upphittad kanin på kvällen.
Eftersom det är sommar så blir det mycket jobbfoton just nu, men det kan ju höra ihop med att jag jobbar väldigt mycket under sommaren. De flesta dagar arbetar jag i 1860-tals miljöerna på Gammlia i Umeå, men en dag i veckan är jag vid de nybyggda samiska vistena.
Kan ju inte spinna och sticka alla dagar mellan besökarna, så istället blev det bandvävning med bandgrind. Fastspänd i en björk hann jag med några meter. Mönstret är rent hittepå, ingen anknytning till något traditionellt samiskt band.
Och dagens avslut, upphittad bortsprungen kanin, i skogen vid de samiska vistena. Hörde något som prasslade, gick och tittade i tron om att det var nån fågel eller på sin höjd en hare eftersom jag sett harar på området tidigare. Döm om min förvåning när det var en liten svart tamkanin! Snäll och inte alls svår att fånga in, men verkade lite stressad.
Några av våra sommarbetare hade visst sett redan redan för några dagar sedan har det visat sig, så den har nog varit på rymmen ett tag. Just nu har en av mina kollegor, som redan har ett gäng kaniner, tagit hem den, men det är bara en tillfällig lösning. Så förhoppningsvis hör den lille kaninhanens rätta ägare av sig!

1 kommentar:

Ingalill sa...

vilken fin liten kanin! Själv hittade jag en ren på väg hem från jobbet idag, men jag lyckades inte fånga den.. =(