torsdag, oktober 27, 2011

Parodontitis

Detalj från mitt senaste garn, Parodontitis. Ett något märkligt namn till och med för mig kan tyckas, men se det som garnterapi. Eller ett sätt att skapa något mer komiskt av något som egentligen inte alltid är så roligt. Så notera noggrant tandtråden som är inspunnet i garnet och tanden av cernitlera.
Gjorde för ett år sen upptäckten (eller rättare sagt var det min tandläkare som gjorde det) att jag har tandlossning, parodontit. Det visar sig att har man otur spelar det ingen roll att man varit duktig att hålla tänderna rena hela livet, då det är bakterier som orsakar det och har du oturen att ha elakartade bakterier, kan du få tandlossning redan innan du fyllt 30. Något som är normalare i 60-70 års åldern då tänderna har hunnit bli mer slitna. Men min mun är ett mysterium som behagar att vara inflammerad och otäck ibland. Även om nu efter operation och behandling är läget under kontroll även om eltandborste, tandtråd och mellanrumsborstar kommer att vara mina följeslagare flera gånger om dagen framöver så länge jag får behålla mina naturliga tänder.
Men visst är det fascinerande, att tänderna räknas inte som kroppen? Tandlossning är en sjukdom, men faller inte under sjukvårdshögkostnadsskyddet, trots att inflammationerna man har i munnen kan påverka hela kroppen och det finns undersökningar som visar att obehandlad tandlossning kan kopplas ihop med bland annat hjärtbesvär.
Men istället för att deppa ihop när munnen kliar och gör ont, vilket den som tur är inte gör idag, så spinner jag terapigarn. Med mjukaste vit merino med lite inslag i tandköttsrosa(vilket kanske inte är en så smickrande beskrivning på en färg) lite glitter givetvis, pärlor, tandtråd och tänder av cernitlera. I väntan på att mina egna ramlar ut så att jag kan använda dem istället! :P
Förhoppningsvis kommer detta garn bli ett av de garner jag kommer medverka med i Skövde museums slöjdutställning som öppnar snart.

Parodontitis, my therapy yarn I have spun today and hopefully will be part of an exhibition on a museum in the south of Sweden. One year ago my dentist discovered that my teeth were starting to plan to move out of my mouth. Even though I have been a good toothbrusher. I am one of those people who for no apparent reason seems to have nasty bacterias in my mouth that like to attack my gums and my teeth. And if you have it you can get parodontitis even if you aren´t 30 yet. When the normal age for it is about 60 or 70.
But, what to do? Today it is better, operation and treatment for a year and my mouth doesn´t itch or hurt all day every day. So instead I spin myself a therapy yarn consisting of softest white merino, a little gumcolored wool, some glitter, floss and little teeth made out of clay. While I wait for loosing my own so I can use them instead.

Inga kommentarer: