måndag, juli 07, 2014

Avmaskat


Nu är det några veckor sedan nyheten kom, men tycker fortfarande att det är lika roligt. Nämligen att det kommer ett svenskt webmagasin om stickning till hösten! Det heter Avmaskat, och är startat av Kamilla Svanlund och Anna Nilsson, aka Arga stickaren och Playsweetmusic. 
Jag har i många år använt mig av bland annat Knitty.com och liknande sidor och sedan länge konstaterat att jag tycker det är helt klart överlägset de sticktidningar som finns på svenska. Med dagens tillgång på mönster på nätet, där man snabbt kan följa de senaste trenderna, nya material, designers och annat som är på gång har varje gång jag satt händerna i en sticktidning på svenska blivit en besvikelse. Ett språk där flickorna får "sötaste koftan" och pojkarna "tuffa tröjor". Mönster som jag inte alls upplever som "det senaste" och som väldigt sällan väcker min sticklust. Är det en anpassning efter en äldre målgrupp som är de som förväntas köpa sticktidningar i pappersformat? en konsekvens av trycktider och där samma mönster ofta ges ut i flera av de nordiska länderna? Eller att jag som konsument med hela världen tillgänglig när det gäller stickmönster som numera är mer kritisk?

Därför ser jag nu fram emot en svensk webtidning. Första numret av Avmaskat kommer i september, och just nu söker tidningen efter designers som vill bidra med mönster och material. Så hjälp till att bidra!

Inga kommentarer: