torsdag, januari 09, 2014

Spinna in pärlor

Längtan efter glitter, kanhända, så tog jag en paus från katthåret häromkvällen. Har haft ett kardflor som legat och ropat på mig länge. Jag kardade det med avsikt att kärnspinna det men den här kvällen ville det blir något helt annat. Ivrig som jag var så kom jag inte ihåg att fota det innan givetvis. Men en blandning av lokal handfärgad blandras, lite merino, lite silke, mohair och angelina.
 Spann relativt tunt på min Victoria. Med jämna mellanrum stannade jag, tog av tråden och trädde på en pärla med hjälp av en sytråd. Du kan se hur jag gjorde här.Eftersom jag valt stora glaspärlor fick jag ta det lite lugnt när jag började att spinna igen efter varje pärla och hjälpa den lite genom trådledaren och ner på spolen.
 Sedan nysta av garnet på nystmaskinen. Även här fick jag ta det lite försiktigt och haka av garnet ur garnledaren för varje pärla. Sedan tvinnade jag till ett tvåtrådigt genom att ta en tråd inifrån och en tråd utifrån nystanet.
 Givetvis härvning och tvätt. Inget garn är färdigt förrän det fått en rejäl tvätt!
Resultatet? 65g, pärlornas vikt inräknat, 172m. Och jag känner mig helnöjd!

Inga kommentarer: