onsdag, november 13, 2013

Tvätta garn

Garnet till Veras vantar är nu spunnet och tvinnat så passade på nu på morgonen att tvätta det och lite andra härvor och hänga de på tork innan jag åker till ateljén. Stora mängder tvättar jag vanligtvis där, men ibland när det är några småhärvor som jag vill använda på en gång tvättar jag upp dem hemma.
Hur jag gör när jag tvättar garn varierar beroende på vilket garn det är, hur ren ullen jag spunnit det av är och så. Men gemensamt är att för att tvätta garn behöver det vara i en väl omknuten härva. I ett nystan kommer du inte åt att skölja igenom allting och det blir lätt trassligt. Det blir även svårt att torka det om nystanet är kompakt.
Kring temperaturer finns det många olika skolor och jag vill påstå att det inte finns något rätt eller fel, det handlar om tycke, smak och vilket slutresultat man vill ha. Jag använder mig av varmaste vattnet ur kranen och någon liten droppe ulltvättmedel (jag gillar eucalan) hårschampo eller liknande. Sedan skölja varsamt tills vattnet är rent. Varmt vatten fungerar utmärkt att tvätta ullgarner i, hemligheten är att inte röra i det för våldsamt eller temperaturchocka garnet, värme, friktion och temperaturchock är vad som gör att ull tovar sig.

The yarn for Veras mittens is now spun and plied. So I used a bt of my time this morning to wash it together with some other skeins I had lying around.

Inga kommentarer: