torsdag, oktober 10, 2013

Den klimatsmarta slöjden - del 1

Ålder, erfarenhet, förstånd eller kanske har det alltid funnits där. Jag har skrivit om det förut men det tål att upprepas. Nämligen hur jag mer och mer vill ha saker som har en historia bakom, som jag vet var de är tillverkade, av vem och vilket material. Och hur jag mer och mer kommer till insikt om hur jag gärna köper mindre men tänker på vad jag köper. Och slöjd och konsthantverk fyller ju alla de kriterier.
Så det är väl lika bra att jag presenterar några av mina insikter! Inget revolutionerande kanske, det är många som kommit till samma resultat som mig.
1. Min hemvävda yllefilt. Jag berättar om den i ett tidigare inlägg, om hur jag vävde den när jag läste textillärarutbildningen men sedan glömde bort den och inte visste riktigt vad jag skulle göra med den. Nu sedan 3 vintrar tillbaka ligger den i min säng. Tack vare den kan jag använda samma täcke året om, jag kompletterar bara med filten om det blir kallt. Och sovrumstemperaturen kan vi hålla några grader lägre, då sover jag bättre och värmeräkningen blir mindre.

Older, more experienced or maybe I have known it all the time. That I more and more want to know where the things I buy come from, where they have been made, by who and with what materials. Nothing new, many has come to the same conclusion before me. But when do you know better the origin of things then when you buy local handicraft? Therefor I am presenting some of my favorite environment friendly handicrafted things. First is the wool blanket I have woven myself that nowadays is on my bed and makes it possible to have a lower temperature in the bedroom.

Inga kommentarer: