fredag, november 28, 2014

Stickkafé i Olofsfors

 Igår kväll var jag på kafé Anno på Olofsfors bruk på stickkafé. Jag har varit där förut men det är alltid lika mysigt där. Kaféet är inrett i det som förr var skolan i Olofsfors och det huset liksom resten är en del av bruksmiljön som man varit noggrann att bevara. Och roligast av allt, det var så många som kom, trots mörkt och trist novemberväder och halkvarningar.
Jag visade garner och hur man spinner på spinnrock. Några modiga vågade sig även på att prova, jag försökte fota försöken men lite dåligt ljus i kombination med att spånad inte är en helt stillasittande syssla gjorde att bilderna blev så suddiga att de inte är något att visa.
Kaféet drivs av Mona Prestele, som förutom att var en hejare på att baka och utgå ifrån lokala råvaror också valt att plocka in bitar av sina sydtyska jultraditioner. Därav julkulorna ovan. Precis sådana gammeldags julkulor, handmålade i tunt tunt glas som finns hemma hos mamma och pappa, ärvda efter mormor. Men efter igår kväll har jag några egna som bara råkade följa med mig hem.
Nu har jag packat bilen för att imorgon bitti återigen bege mig till Olofsfors bruk. Men då är det dags för den traditionsenliga julmarknaden som varje år anordnas av bruksmuseet. Kanske ses vi där?

Inga kommentarer: