torsdag, augusti 21, 2014

Färgsamlaren

Jag fotar inte bara garn, stickningar och textilier, utan jag är även ständigt på jakt efter nya färger som jag samlar på. En del jag fotar är ganska logiskt, annat sånt som de flesta nog skulle tycka är lite märkligt, som skorna på en festivaldeltagare, överbliven vattenmelon och en olivkärna. Men man vet aldrig när jag kan behöva en extra skjuts för att komma på nya färgkombinationer.
Jag går just nu igenom mina bilder, men jag verkar mest ha ganska normala motiv att visa upp som hamnar i min färgsamlarmapp.
 En mossig sten och murgröna. Gröna färger kan det helt enkelt inte bli för mycket av.
 Äppelblom mot en sommarblå himmel på nationaldagen. Kanske det skulle vara dags för lite pasteller?
Blåklint i vetefält utanför Uppsala. Något som jag tyckte kändes ofantligt exotiskt. Jag har aldrig levt i ett klimat där det kunnat odlas vete, här upp hos mig är det korn och havre som växer på åkrarna. Och blåklint i den mängden! Jag vet den är ett ogräs just här, men de hade en fantastisk blåfärg.

Inga kommentarer: