måndag, juli 08, 2013

Brukets dag

Hemma efter att ha tillbringat lördagen och söndagen på Brukets dag i Olofsfors. Olofsfors bruk är en bruksmiljö som började byggas upp 1762 men fortfarande är levande. Där den moderna industrin har byggt upp nya lokaler bredvid de gamla vilket gör att såväl masugn, smedjor som arbetarbostäder finns kvar och idag inhyser såväl museum som ateljéer, moderna smedjor och privatbostäder.
Det var en liten men naggande god hantverksmarknad, trevliga besökare och fint väder trots blåst. Misstänker att det är den där blåstens fel att jag idag bitvis liknar ett mellanting mellan kräfta och tomat. Jag satt och spann med halva kroppen mot solen, vilket gör att jag nu har en partiell solbränna.
 Det visade sig att min bordsgrannes blomdekorationer matchade ett av mina gulgröna garner perfekt.
 Lilla Victoria följde med och jag hann såväl spinna en del under helgen som att hypnotisera några barn. Det är något med hur hjulet och vingen på spinnrocken snurrar som gör barn nästan som hypnotiserade. De kan stå och bara titta rakt in i dem.
 Spann garn som kommer bli spetsmuddar och troligen även stickkit för spetsmuddar.
 Vackra vyer var det ingen brist på.
Mia Persson från Smia var på plats och tillsammans med Sebastian från Agnäs Nya Smedja har de renoverat upp stångjärnshammaren på bruket. De verkade verkligen trivas där bland alla stora metallmonster där de smidde stångjärn under helgen. Jag hann inte se några av deras uppvisningar däremot fick jag se det färdiga resultatet. Har förresten köpt in lite smidesprodukter från Mia som kommer att dyka upp i webbutiken inom kort.

Spent the weekend being at a small craft market about 50km south of where I lived. A weekend full of skilled crafters, smiths and sunny weather.

Inga kommentarer: