måndag, mars 12, 2012

Plötslig och intensiv inspiration

Min kropp är i chock! Efter över en vecka med konstant arbete får jag idag vila. Eller i alla fall arbeta hemma med sådant som inte kräver att jag springer runt konstant.

Berättade tidigare om de nya bandgrindarna jag fått hem. De ledde till att jag drabbades av plötslig och intensiv inspiration till bandvävning. Givetvis alldeles för sent på kvällen när jag var alldeles för trött. Men band var tvungna att bli vävda!
Så upp med en varp av handfärgat sockgarn mellan två stolar, trä en limegrön bandgrind och spände fast mig i en fönsterbräda. Bandet blev givetvis precis så snett, vint och ojämnt som är att förvänta av ett band som vävs under sådana förhållanden. Men roligt var det!
Har även fått ett bandvävningstips som raskt marscherade upp till topplistan över de bästa vävtipsen jag någonsin fått. Nämligen påsklämman i plast som befinner sig svävande där ovanför min mage. Istället för de traditionella träbrickorna som man joxar fast i ett band runt midjan, ta bara ett bälte eller band runt midjan. Ta sedan bandet du väver på, lägg runt snöret runt din midja och kläm åt med en påsklämma. Det stadigaste och smidigaste jag varit med om!

Wrote earlier about the new rigid heddle looms I have gotten both for the store and me. And they caused an outbreak of sudden and intense inspiration. So I just had to weave too late at night when I was too tired!
So I found some handdyed sockyarn, made a warp, put it through the rigid heddle, and tied myself to the first place I found at the window and began weaving. And as I suspected the ribbon came out terrible, crooked and uneven. But that doesn´t matter it was fun!
Have also gotten one of my all-time best weaving ideas. Instead of the traditional wooden construction that is used to hold the weaving at place around your waste, use a plastic clip of that kind you use for plastic bags! So easy!

Inga kommentarer: