söndag, augusti 20, 2017

Midtnorsk strikkefestival 2017

 Nu har jag äntligen landat hos min typ-kusin Sissel efter ett par intensiva dagar på Midtnorsk strikkefestival.
Det är en ganska ung stickfestival, det här var andra året den arrangerades i Orkanger några mil söder om Trondheim. Men jag måste säga att de båda förra året och i år har lagt ribban högt med ett väldigt matigt och spännande program!
Själv medverkade jag som utställare, så jag har inte hunnit se så mycket annat än försäljningstältet, och mingla lite både med besökare och en del norska stickprofiler. Men programmet har bjudit på såväl föreläsningar, workshops, studiebesök, stickgudstjänst och mycket mycket mera.
  För den som ville fanns det givetvis både mat och fika av alla de slag att köpa. Bland annat våfflor, som för mig känns som typiskt norskt fika.
 Jag glömde slarvigt nog att ta en riktigt bra bild av min monter. Men här skymtar i alla fall delar av garnet. Men jag var ju alldeles för upptagen med att spana på alla koftor för att titta på min egen monter. Den här koftan heter Höstlöv, och finns i Sandnes häftet Norska ikoner.
 Det som var lite tråkigt med helgen var vädret. Som tur var var det inte kallt, men däremot regnade det. Det började på mitten av dagen på lördagen och sen fortsatte det regna. Och regna lite till. I försäljningstältet gjorde det att det rann in och blev blött och pölar på marken. Så inga papperskartonger under borden!
Men det gick bra ändå. Låt oss säga att jag fick ett rejält fotbad då jag inte hade några vattentäta skor eller stövlar med. Eller rättare sagt så hade jag visst det. Men de kängorna hittade jag inte förrän jag började packa tillbaka allt in i bilen.
Och låt mig säga igen, koftor! Har gjort en seriös koftspaning och fotat massor med koftor som olika deltagare hade på sig. Så många koftor att de förtjänar ett helt eget inlägg som kommer senare, när jag hunnit hem och landat.
Imorgon måndag kommer jag befinna mig på Husfliden Levanger, de är norsk återförsäljare av mina garner, och spinna lite, prata garn och visa lite garngodis. Och så blir det en liten spinnträff på kvällen innan jag åker hemåt tisdag morgon.

Inga kommentarer: