torsdag, september 22, 2016

Emblas mamma

Har länge, vilket innebär ett par år, funderat på att det har varit dags att sticka mig en till tröja eller kofta. Det har gått så långt att jag köpt mönster, lagt garn och stickor i påsar men har aldrig tagit mig för att börja.
 Men i slutet av augusti så hoppade jag på nåt jag inte provat förut, nämligen att vara provstickare! Det var norska Strikkezilla som sökte provstickare för en damvariant av hennes Emblatröja och jag hakade på. Hade länge tittat på de olika barnvarianterna och tunikan, men som sagt, inte kunnat bestämma mig.
 Jag stickade min i Smart från Sandnes garn. Dels för att jag tycker det är en jättehärlig kvalité att jobba med, dels för att jag har mycket av det garnet hemma. Och jag hade precis fått hem av de nya höstfärgerna och ville så gärna prova dem.
Smart är lite tjockare än det föreslagna garnet som är PT5, så det gick lite mer garn än det rekommenderade. Jag gick även upp ett halvt nummer till stickor 4,00mm för att få stickfastheten att stämma.
Och slutligen, obligatorisk fotografering i skogen med min syster som min fotograf. Kan sammanfatta med att den var en väldigt rolig stickning, snabb då det är ganska grova stickor, och mönstret är välskrivet. Jag stötte inte på några problem i den storlek jag stickade, så kan absolut rekommendera det till den som vill sticka sin första tröja.
Mönstret är inte släppt än men kommer förhoppningsvis under oktober. Ska göra mitt bästa för att hojta när det är släppt och kommer också ta hem det och några av Strikkezillas övriga mönster till webbutiken.

Inga kommentarer: