söndag, april 13, 2014

Sinnasaujakka

Jag har senaste veckan skrivit kryptiska inlägg om arga får. Och efter en och en halv veckas stickande kan jag nu visa upp resultatet, min Sinnasaujakka!
 Mönstret är designat av Ann Myhre som har bloggen Pinnehobby. Redan när hon släppte mönstret för något år sedan hamnade den på listan över projekt jag ville göra och nu äntligen är den färdig.
 Jag använde stickor 3mm (2,5mm till muddarna) och har stickat den i Spindrift från Jamieson´s. Ett tvåtrådigt ullgarn med 105m/25g som är fantastiskt trevligt att sticka med, har en härlig ullkaraktär och håller samman fint när man stickar flerfärgsstickning. Men så är det också ett Shetlandsgarn gjort för fair isle-tröjor. Jag stickade en medium och det gick åt 6 nystan av färgen portwine (men då är det sista nystanet bara påbörjat)4 nystan ivory och lite av ett nystan natural black.
Gör jag den igen ska jag nog göra den något längre, annars är jag helnöjd.
 Även om jag tycker att mina får inte alls ser särskilt arga ut...
 Tack vare Ingalill som varit på besök i helgen har jag kunnat få bra bilder av den också. Men det var kallt att sitta vid Umeälvens strand i bara kofta när det är +3 grader och blåser isvindar...
Knapparna då, pricken över i. Det brukar vara svårt att hitta de perfekta knapparna men den här gången gick det på fem minuter. Hittade de här läckra matta pärlemoknapparna hos Perssons garn i Umeå, och de blev helt perfekta, både i färg och storlek. Hade tittat på blanka pärlemoknappar tidigare men så hittade jag de här som blev så mycket bättre. Blanka knappar hade blivit för tydliga och tagit för mycket uppmärksamhet från resten av koftan.

Finally, my Sinnasaujakka is finished! Knitted in the excellent Spindrift from Jamieson´s.

1 kommentar:

Eva S sa...

Den blev fin!