onsdag, september 02, 2009

Svamp och kommande svampfärgning

För första gången i mitt liv har jag plockat svamp! Ja eller nästan första gången, när jag var liten plockade jag en hel del murklor för försäljning, men denna gång var det svamp till mig själv.
Så nu i vinter ska det bli svampfärgning. Jag och några bekanta ska under ledning av en annan bekant som är utbildad till svampkonsulent försöka få diverse svampfärger att fastna på garn.
Så igår traskade jag ut i skogen med svampkunnigt sällskap och lyckades till slut lära mig några sorter. Så gulskivig spindelskivling, rödskivig spindelskivling samt lite blandade soppar och taggsvampar ska nu torkas och sparas för vidare äventyr.
men även en del matsvamp. Kremlor, ytterligare några soppar, pepparriskor samt att jag hittade kantareller! Begrep visserligen inte från en början att det var just kantareller, men nu är de stekta och uppätna!

1 kommentar:

Hana_Caena sa...

Enormt stort grattis till att fått en sådan kollega!
Själv får ja stå där och plocka de absolut tydligaste svamparna..